Treceți la conținutul principal

Pedalierul lui Jakob Bro

În siajul unei discuţii purtate cu un prieten ieri pe marginea unei polemici tranşate deja în mintea mea, între procesor şi pedalier cu efecte distincte.
*
Va să zică, la Google intră întrebarea "Jakob Bro gear?" iar răspunsul care se întoarce este ... o fotografie a pedalierului, cel din care iese tonul ăla fabulos, după ce-a intrat dintr-un Fender Telecaster sau ... asemenea! Chitarist relativ recent, care a cîntat deja în România de două ori, la două date diferite, Jakob Bro pare un fiu al lui Bill Frisell pierdut în IKEA acum 30 de ani. 


Cu toate precauţiile "blurante" ale editorului video din clipul sursă... Jakob Bro Trio "Villa Nova" 2012 (Jazzhouse Sessions), sunt cîteva observaţii uşor de făcut.
Prima este legată de colţul din dreapta jos, unde pare să fie un tuner de la Boss, TU-2 sau TU-3, modele similare, deosebite doar de actualitatea lui 3, în consecinţă. Nimic particular. Sensul pedalierului este de la dreapta jos la stînga sus. În stînga sus, la fel de uşor de recunoscut, este Boss Loop Station RC-2


Nici el nu este un efect "personal" al sunetului lui Jakob Bro, fiind pîna la urmă,... doar un looper.
Puţin forţat de data asta, o să îndes la "standard în industrie" si octaverul pe care se poate citi "POG", deşi este unul mai specios, Electro-Harmonix Ployphonic Octave Generator, Micro POG.



Adîncindu-ne în ceaţa fotografului, introduc din nou pe Google "Freeze stomp box guitar effect", iar Google răspunde printr-o sumedenie de imagini în care nu e greu să recunoşti şi să alegi pagina relativă lui Electro-Harmonix Freeze  şi, de aici, parcă începe să apară un pic din personalitatea lui Jakob Bro şi un prim răspuns la întrebarea legată de polifonia frazelor lui.
 
Se mai poate citi, nu foarte uşor, dacă nu ai lentilele ochelarilor proaspăt spălate, "RINGTONE", pe rândul de jos. După aceeaşi procedură de mai sus, căpătăm ZVEX RINGTONE, care este un modulator, aici, în referinţă, chiar în descrierea lui Zachary Vex, adăugînd alte descoperiri pe poteca de urme către tonul lui Bro.



Odată aflată forma cutiilor efectelor ZVEX, devine lesne să găsim cutia de deasupra modulatorului, care este un distors, ZVEX DISTORTONE. Ceea ce este interesant la acest distors nu este efectul in sine care nu aduce nimic radical schimbat faţă de altele, poate doar evocarea destul de fidelă a suprasaturaţiei Marshall-ului JTM - 45,  ci modul în care îl foloseşte Bro. Mai urmăreşte o dată clipul şi ghici ce face... pe ouate, ştîrchit ca voinicul în pădure!


Din acest punct cărarea se inceţoşează de-a binelea. Înaintăm, ajutîndu-ne cu mîinile. Ce-ar lipsi din ce ne amintim despre tonul lui Bro? În mod clar reverb, mult reverb, "un reverb cosmic", așa cum spune în memorie vocea prietenului care a prilejuit explorarea. Chorus?! Sau poate tremolo?... Am uitat de delay! Bun, sigur un reverb, un delay şi ceva între un chorus şi un tremolo.
Norocul face că un articol din "guitar moderne" adaugă în mare ce ne-a ascuns fotograful:
"At the moment I use a Danish guitar (Tele-like) with humbucker pickups. I like the Fender Princeton Reverb amps (preferably from the 60s, but the re-issues can sound great too). In my effect board I have a tremolo, two delays, a reverb, distortion, Z.Vex Ring Tone and a Pitch shifter. I like working with a clean sound but sometimes I need effects to color the music. I also use effects to follow the energy of the music; sometimes I don’t feel that’s possible with “just” a clean sound.
(Bro has been known to use Strymon Blue Sky Reverberator and El Capistan pedals, a Z.Vex Distortron, an Electro-Harmonix Freeze and POG pedals, a Boss Loop Station.)" - cîteva diferențe față de poza noastră sau doar ceață din nou...

Va să zică un delay Strymon El Capistan



şi... aşa cum e subliniat şi în extrasul de mai sus STRYMON Blue Sky Reverberator care este reverbul nepămîntesc, care pune semnul pe tonul lui Jakob Bro.

Numărăm pe degete. Încă putem, fiindcă dacă ar fi fost vorba de Eivind Aarset, ne-ar mai fi trebuit cîteva mîini de degete... Va să zică nouă-n fotografie, opt găsite. Lipseşte unul, cel din dreapta jos, imediat după tuner, în logica pedalierului, cel pe care-l bănuiam chorus sau tremolo. Ei, doar nu o să dezvălui acum toate procedurile foarte speciale, dar din nenorocire şi foarte secrete cu care operez. Este un tremolo întradevăr! Nu vă pot spune cum l-am găsit, nu pentru că am motive ci pentru că nu vreau, doar pentru ca să-mi păstrez cîteva coji de seminţe doar pentru mine. Este un T-rex Tremster.


Oricum nici el nu este unul foarte personal pentru tonul lui Bro, este pur si simplu un tremolo mai bun dar nici măcar foarte scump, cum sînt mai toate celelalte de mai sus. Este in alb şi roşu, este danez ca şi Jakob! 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum să înregistrezi un contrabas în studio...

Notat aici ca să nu se rătăcească! ( https://doublebassblog.org/2017/07/record-double-bass-studio-low-low.html) ... How to Record a Double Bass in the Studio: The Low Down on the Down Low By Doug Beney Recording the double bass — aka upright bass — takes more than throwing up the nearest mic in front of an f-hole. On its own, the bass isn’t overwhelmingly loud, particularly when compared with amped guitars and drum kits. In the early days of rock and roll, when the primary playback system was an AM car radio, it didn’t matter much, as long as you caught some sort of low-frequency, rhythmic thump. The fundamentals of the bass were below the ability of a tinny car speaker to reproduce anyway. Of course, in those days, electric basses were in their earliest evolutions, so the engineers of the day may have been stuck with uprights simply because there wasn’t a Fender Precision in the neighborhood. Today, if a double bass shows up on a session, it’s a deliberate choice and

Analog, Analog, Analog

Pentru grijile analogului... cîteva notiţe pe care le pun aici ca să pot arunca hîrtia.  Corecţii pentru diferite tipuri de bandă magnetică, ajutătoare pentru setupuri de EQ parametric, utile mai ales la dititalizare: ... şi mai  analog ! Util pentru digitalizarea plăcilor de shellac, unele dintre ele presate pentru aparate mecanice. Adică unde înregistrarea, ca urmare a unei alte noi convenţii pentru adaptarea mijloacelor materiale la scop se face cu  amplificarea frecventelor  înalte mai mici de 2120 Hz pentru doar la redare aceste frecvenţe să trebuiască  atenuate  pentru o percepţie normală. Ca urmare, plăcile de şelac, de patefon de dinaintea acestei frecvenţe, înregistrate în mod natural, vor avea nevoie pentru echipamente care ţin cont de această convenţie standardizată RIIA, adică absolut toate cele din prezent, de corecţia inversă pentru redare. Pentru frecvenţele joase mai mici de 500 Hz, exact invers.