"Voyager Golden Record"
Faptul care mă intrigă întîi şi întîi la Voyager
Golden Record nu este playlistul ci felul în care nişte ingineri şi fizicieni, lucru sigur, fără niciun amestec al vreunor
politicieni, înţeleg să ne spună nouă oamenilor că s-ar adresa unor
« extratereştrii », ignorînd complet ceea ce ştiu de la bun
inceput : psihoacustică şi psihometrie, dacă nu chestiuni diverse legate
de abordarea antropologic-culturală a muzicii, aşa cum o cunoaştem. Deşi octava
este întradevăr un fenomen cosmic legat însă mai degrabă de teoria undelor
decît de expresia muzicală.
Pe cale de consecinţă, domnule Theodore A. Baroody, Beethoven sau Mozart al căror Ph l-aţi stabilit ca fiind mai mare decît 7, deci avînd un caracter alcalin, nu au avut acelaşi Ph şi în epocă. E posibil ca atunci să fi fost mai acizi, audienţa fiind mult mai... "alcalină", poate. Adică poţi liniştit să asculţi Debussy sau Schönberg, al cărui Ph nu a fost stabilit de Baroody încă, fără să-ţi nenoroceşti dieta alcalină. De altfel, Baroody numeşte criteriul său de alcalinitate: muzică mai "recentă" sau mai puţin "recentă", Händel fiind și el alcalin fiindcă nu-i la fel de recent ca Satie, care, la rîndul lui, este mai alcalin decît Jimi Hendrix, mai alcalin și el decît Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir. Iar ăsta, al lui Baroody, e doar un titlu din enorma bibliografie despre cum cresc plantele mai bine pe muzică de Bach decît pe a altora dar sunt diverse domeniile pomenite în care se vorbeşte cu emfază despre muzică şi se spun, cu o totală lipsă de apăsare, întotdeanua alte lucruri decît ceea ce muzica spune în mod direct. Sunt totuşi de acord că apa cristalizează altfel funcţie de muzică totuşi dar motivul este altul, nu legat de expresie ci doar de teoria undelor şi conţinut spiritual; între cimatică şi misterioasele paradoxuri ale apei ca substanţă, zisă de unii "memoria lui Dumnezeu". Tot aici fie spus şi că Dumnezeu acţionează şi prin astfel de fenomene, în parte numai cunoscute, ca şi prin altele foarte cunoscute în detaliu chiar, ci nu exclusiv prin metoda miraculosului. Pomenindu-l pe Papa Ioan Paul al II lea... "Ştiinţa e bună şi ajută credinţei fiindcă înlătură superstiţia!"
Pe cale de consecinţă, domnule Theodore A. Baroody, Beethoven sau Mozart al căror Ph l-aţi stabilit ca fiind mai mare decît 7, deci avînd un caracter alcalin, nu au avut acelaşi Ph şi în epocă. E posibil ca atunci să fi fost mai acizi, audienţa fiind mult mai... "alcalină", poate. Adică poţi liniştit să asculţi Debussy sau Schönberg, al cărui Ph nu a fost stabilit de Baroody încă, fără să-ţi nenoroceşti dieta alcalină. De altfel, Baroody numeşte criteriul său de alcalinitate: muzică mai "recentă" sau mai puţin "recentă", Händel fiind și el alcalin fiindcă nu-i la fel de recent ca Satie, care, la rîndul lui, este mai alcalin decît Jimi Hendrix, mai alcalin și el decît Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir. Iar ăsta, al lui Baroody, e doar un titlu din enorma bibliografie despre cum cresc plantele mai bine pe muzică de Bach decît pe a altora dar sunt diverse domeniile pomenite în care se vorbeşte cu emfază despre muzică şi se spun, cu o totală lipsă de apăsare, întotdeanua alte lucruri decît ceea ce muzica spune în mod direct. Sunt totuşi de acord că apa cristalizează altfel funcţie de muzică totuşi dar motivul este altul, nu legat de expresie ci doar de teoria undelor şi conţinut spiritual; între cimatică şi misterioasele paradoxuri ale apei ca substanţă, zisă de unii "memoria lui Dumnezeu". Tot aici fie spus şi că Dumnezeu acţionează şi prin astfel de fenomene, în parte numai cunoscute, ca şi prin altele foarte cunoscute în detaliu chiar, ci nu exclusiv prin metoda miraculosului. Pomenindu-l pe Papa Ioan Paul al II lea... "Ştiinţa e bună şi ajută credinţei fiindcă înlătură superstiţia!"
Urechea omului păstrează în morfologia şi metabolismul ei cîteva
atavisme care leagă percepţia sonoră, deci şi muzicală în consecință, numai
de... om, cel puţin a muzicii scrisă de oameni. Există
o diagramă, zisă a lui "Fletcher-Munson", care
descire un astfel de comportament funţional. Iat-o!
Ceea ce probează această diagramă
ridicată pe experiment, este comportamentul senzorial al urechii omului, prin
faptul că liniile roşii izobare, adică la acelaşi volum sonor, "la fel de
tare", nu sunt drepte. Adică, pentru ureche, intensitatea sonoră
resimțită nu variază proporțional cu frecvența, adică cu cît de înalt este
sunetul. Sensibilitatea urechii omului evoluează de la insensibil la insensibil
doar în intervalul 20Hz-22KHz, crescînd şi scăzînd neproporţional în intensitate.
În intervalul de frecvenţe 3000-5000 de Hz, sunetul este perceput la un volum
mult mai mare, deşi pe aceaşi izobară, adică în măsurile fizicii la acelaşi
volum, diferentele putînd ajunge pînă la aproape de 60 de dB, iar această scară
este logaritmică, ceea ce înseamnă că 3 dB înseamnă dublarea puterii iar os schimbare de 10dB în putere, adică 1 Bell, înseamnă de două ori mai tare, mai
intens! Este intervalul rezervat semnalelor de panică transmise de femei şi, probabil, ţipetelor tînărului cu "Toba de tinichea" al lui Gunther
Grass. Un sunet de 25 de Hz, adică un bas la limita infrabasului, va fi audibil
numai dacă depășește intensitatea a 60 de dB. Asta dovedeşte că interesul
speciei a condiţionat, subtil dar categoric, întreaga istorie universală a
muzicii fiindcă, de fapt, diagrama de mai sus este o diagramă a comportamentului
urechii omului ci nu o funcţie de frecvenţă-intensitate în mod absolut,
nemijlocit. Este o diagramă care nu se potrivește cu urechea cîinelui, să
zicem, la întîmplare, care la cincizeci de metri este aproape orb, mirosul lui
fiind complet altă socoteală. Diagrama
mai arată şi că se poate descrie urechea omului
și un pic din felul in care aude ea, tot numai în termenii nostri, ai
pamîntenilor, între un prag sub care nu mai auzim nimic, al
infrasunetelor, la frecvenţe mai mici de 20 de Hz, şi unul ultrasonic de peste
22 de KHz, peste care se instalează iarăşi neantul, muzicaliceşte vorbind. Acest
lucru se desfăşoară se pare pe o plajă de intensitate sonoră între inaudibil
pînă la un prag pe la 120 de dB, dar asta în funcţie şi de frecvenţă, prag la care
se instalează panica iar apoi senzaţia de durere. Adică acolo unde sunetul se transformă din emoţie în senzaţie fizică. Ca urmare, nu-i suficient că
unele femei zbiară ca apucatele de nici nu mai ştii pe unde să te adăposteşti
dar mai huruie insuportabil pînă la durere şi turboreactoarele avioanelor.
Există deci "Bang-ul" sonic al pragului depășirii vitezei
supersonice, nu întîmplător şi, tocmai de aceea, de dorit a fi depăşit numai în
afara oraşelor.
Voyager Recordings - Symphonies Of The Planets © 1993 |
Pare
că "Voyager" este numele de cod pentru "proiectul" în care
NASA a strîns tot ce are de spus din punct de
vedere muzical în răspăr cu adevărul sau cel puţin deformînd realitatea şi
făcîndu-o un pantof prea mic deformat la purtat de un picior prea mare, deşi
cred că pentru speţă, raportul este exact invers. Showtime!…
Prin urmare, Nu! nici plantele nu au
urechi în sens muzical! Mai mult, Beethoven a fost în epocă altceva decît este
el acum pentru secolul nostru. La prima audiție a simfoniei a IX a, a dirijat
orgolios, încăpățînat dar complet surd, fiind nevoie de un al doilea dirijor,
iar la înmormîntarea lui se spune că au participat în jur de 30.000 de vienezi,
era in 1827(!!!).
Aţi încercat să cîntaţi un cîntec de leagan unei furnici ?!
Voyager Golden Record este despre NASA si despre cum lansăm noi mesaje în eter ştiind sigur că nu vor fi interceptate de nimeni, orice semnificaţie « nimeni » poate avea aici. Muzica pare să fie altceva deci, anume, emoţie în stare pură, dar numai pentru urechiile omului, uneori nu indiferent din care parte a planetei vine el şi de ce "facta mentis" îl reprezintă! De aceea muzica "clasică", care este un vehicol emoţional, pasional al marii burghezii, pentru care a fost scrisă, clasă socială care domină secolele XVIII-XIX, va fi greu înţeleasă ca atare de alogeni sau neiniţiaţi. Din ce în ce mai greu. Nu este un absolut! Un absolut pare însă să fie playlist-ul omenirii de pe Voyager Golden Record, iar ăsta va fi întotdeauna prijlej de gîlceavă între melomani.
Aţi încercat să cîntaţi un cîntec de leagan unei furnici ?!
Voyager Golden Record este despre NASA si despre cum lansăm noi mesaje în eter ştiind sigur că nu vor fi interceptate de nimeni, orice semnificaţie « nimeni » poate avea aici. Muzica pare să fie altceva deci, anume, emoţie în stare pură, dar numai pentru urechiile omului, uneori nu indiferent din care parte a planetei vine el şi de ce "facta mentis" îl reprezintă! De aceea muzica "clasică", care este un vehicol emoţional, pasional al marii burghezii, pentru care a fost scrisă, clasă socială care domină secolele XVIII-XIX, va fi greu înţeleasă ca atare de alogeni sau neiniţiaţi. Din ce în ce mai greu. Nu este un absolut! Un absolut pare însă să fie playlist-ul omenirii de pe Voyager Golden Record, iar ăsta va fi întotdeauna prijlej de gîlceavă între melomani.
În loc de rumoare şi argumente
pro sau contra pe care cu greu ni le abţinem, am putea face încă un exerciţiu de
imaginaţie. Cum ar fi fost dacă în alte condiţii de viaţă decît cele pe Pămînt
astăzi, oamenii ar fi avut alte simţuri adaptate în mod necesar?! Ar fi avut în
loc de fotosensibilitatea ochilor, abilitatea percepţiei radioactivităţii. O
sensibilitate pentru undele herţiene în loc de auz, ar fi făcut să perceapă
numai unde radio în mod natural, fără vreun receptor mijlocitor şi ar fi fost complet
surzi din punctul de vedere al auzului actual. Sigur că şi teologia ar fi fost
alta deşi, în esenţă, aceeaşi. Nu despre asta e vorba aici, deși Aventura Voyager
pare din ce în ce mai limpede un act religios mai degrabă, avînd o teologie
destul de obscură. Pare să fie expresia unui complex cultural, dacă ar fi să
fie o faptă bună şi este şi cel mai absurd act al industriei muzicale, iar
dacă nu, Voyager Golden Record este doar un episod al războiului
spaţiului, episod la rîndul lui al războiului rece, etapa pre-Gorbaciov.
Este cumva ca recurenţa cifrei 13 din istoria "eşecului transformat într-un succes fulminant" al misiunii Apolo 13, al cărei modul a fost în cele din urmă recuperat din apele oceanului de distrugătorul... "Iwo Jima". Simboluri peste simboluri! Altminteri, sondele Voyager nici nu se îndreaptă către o destinaţie anume, deci zboară către... nicăieri.
Nimic nu a fost şi nici nu va fi spus despre muzică, altceva decît ceea ce muzica spune în mod direct.
Per aspera ad astra - "E.T. go home!"
Comentarii